Saturday 8 November 2008

After beberapa hari hujan lebat selebat2 nya, semalam and hari ni was perfect sunshine. So, since semangat bercucuk tanam masih menebal di dada, we spent petang tadi lepas redup sikit, bercucuk tanam. Memang literally bercucuk tanam lah sebab we bought seedlings yang dah agak besar so we only had to tukar ke pot lain, cucuk the plants into the soil and tanam :-). Now, tinggal tunggu dia besar aje to 'harvest'. Sometimes, we buy seeds and kadang2 we buy seedlings, it all depends on what's available at the time and how motivated we are at that time as well :-). Today, the seedlings at the nursery looked so gemuk and healthy, membuatkan we all terpikat aje and I also wanted them to grow quickly to yang ambil seedlings terus.


What plants did we buy today? I was looking for curry plant/tree sebab we've thrown away our old one a long time ago because it wasn't growing properlyand nicely and a lot of people said that the leaves didn't look like the curry leaves they see in Malaysia but I thought they did and even smelled like daun kari. So, after thinking about it, we decided to bin the tree and cari a new one. But puaslah mencari, tak jumpa2. I think I have to try and find them at one of the Sunday Markets but punyalah malas nya nak pergi Sunday Market ni cos kena bangun pagi2 on a Sunday! Ha..Ha..Ha.. I still haven't found the perfect curry plant yet but tadi masa pergi nursery ni terjumpalah this plant, gambar below......


I've seen this plants a few times before kat a few other nurseries but tak pernah terberani nak beli sebab lagi lah lain giler banding dengan pokok kari yang kat Malaysia tu. And the smell pun lain lah dengan daun kari yang I grew up with kat Malaysia. Nak tau bau dia macam mana? Daun ni takde bau unless you crushed the leaves or rubbed against the leaves. Bau dia sebijik macam bau indian kari yang dah siap masak, basically a mixture of bau cumin, coriander, fennel, bawang, garlic, halia and rempah lain. That's the only way I know how to describe it. Masa I crushed it against my fingers, bila I cium memang macam bau my fingers lepas makan nasi and kari lah........ terus aje jadi lapar u, wehkehkehkeh..... It says on the information card, kata the leaves are edible and boleh dimasak so I guess I'll try it one day hey. Kalau after that, I berhenti blogging for a few days, you tau lah kenapa, hehehehe ;-).


So, what do you think of this 'curry plant'? Pelik kan rupa dia. Nampak macam rosemary leaves sikit kan but the smell memang tak macam rosemary.


And this one we bought because it looks and smells so delicious. We already had a few mint plants growing tapi bila tengok yang ni terpikat terus pulaknya and lain sikit rupanya dari the common mint. Not that we use that much mint in our cooking but I guess lepas ni bolehlah I put it in my hot choc or in my choc cake ye :-). Pastu kalau sedap sangat2 my choc cake because of the mint, bolehlah I bukak bisnes kek kat sini, hahahaha.......

Nama aje chocolate mint but believe me, it doesn't taste like chocolate, hehehe ;-).

Ini rupa common mint, lain sikit kan dengan the chocolate mint tu :-)


And the other half bought thyme because he said he has always wanted to use thyme in cooking. Then I said to him, "Since when do you cook anyway?". Terperasan jadi chef sekejap pulak dia ni, hahaha. Which means since I'm the real 'chef' kat rumah ni, I lah yang kena cari recipe ada thyme lepas ni :P.


Another plant we bought is Zimbabwe bird chilli. Rupa dia on the info card lebih kurang macam rupa chilli api, tu yg we all beli sebab chilli api kat sini sikit nya mahal, $2 for about 10 biji, tak sanggup rasanya nak beli since we don't use it that much anyway. So, bila dah jumpa chilli plant yang seakan2 rupa cili api, tu yang terus beli but when I googled Zimbabwe bird chilli, I found out that it's one of the world's hottest chillies! Errkkk...... Let's just say, neither the other half nor I are game enough to try it sebab I memanglah tak tahan pedas and I think the other half pun rasanya tak nak lah makan pedas sampai berasap telinga. So, nanti once dah berbuah lebat, I'll announce it on the blog and sape2 yang duk Perth ni bolehlah datang ambil ye :-). Pokok dia sama rupa macam pokok chilli yang lain, but nanti bila dah berbuah I'll take some photos of it so you can see the rupa buah dia ye.

7 comments:

Mat Gebu said...

LG...i kan tulis komen duku baru baca...hehehe, jeles lah tgk pokok herbs tu, semuanya pelik kan dari tanah kandung kita...pstt pokok lavender u apa khabar, dah besar ek?, senang2 tangkap lah gambar pokok tu...

lemongrass said...

Cik Mat,
tu lah, kdg2 rasa rindu nak tanam pokok2 yg sama mcm kat M'sia tu tp dpt pokok2 baru ni pun best jugak sebenarnya :). Pokok lavender I masih hidup u,hehehe...nanti bila dah besar sikit I ambil gmbr dia ye!

Liasari said...

baru nak ckp it looks more like rosemary klu u x ckp mmg i igt rosemary lah.

Hanim Benziane said...

Hi Lemongrass, your curry leaves look more like rosemary plant isn't it? Never come across this type of curry plant before, even when I'm back in France...

Intan said...

Semua plant ada label! Bagus.. bagus... esp utk org yg buta pokok mcm I ni. Hahaha..

I think Zahra looks extra cute with the new haircut.

:D

Ida said...

Wah...dahsat rajin u ni....siap ltak label lagi...bagus2...nanti i pun nak tanam gak la...tp tgn I panas...boleh pki ke itu kata2?

lemongrass said...

Hi Lia,
tu lah kan,mcm rosemary rupanya.But I ada gak rosemary bush kat rumah ni but daun dia greener than the daun 'curry' ni.

Hi Karimhanim,
Tu lah, I pun baru jumpa this plant at the nurseries rasanya this year kot.Mmng 'takut' nak beli at first sbb pelik kan rupa dia but saje je beli this time because nak tengok mcm mana rupa dia nanti bila besar.

Hi Intan,
Kat sini semua plants yg jual kat nurseries ada label tu yg I 'terer' abis kenal semua plants, wehkehkeh. That's why I tak buang the label sbb klu buang nanti, alamat lah I akan lupa namanya, hehehe.

Hi Ida,
labels tu memang dah siap ada fr the nursery,hehehe... Bukannya I yg rajin buat ;-).Kalau takde label tu, sampai bila lah I takkan kenal my plants unless mmng yg dah slalu jumpa.