Friday 30 March 2012

The 2 biscuits

On Wednesday nite The Other half said to me, “do you think you have time to make me the Belgian biscuits tomorrow? I want to take them for morning tea on Friday. There are a lot of Kiwis in my office who will love it.”

And then on Thursday morning I received an sms from him, “The Kiwis are so looking forward to be having the belgian biscuits on Friday.” I was still at Miss 8’s school at that time helping with some choir stuff.

Habis aje helping at school, I pun kelam kabut pergi beli barang2 to make the biscuits.

Nasib baik sempat buat the biscuits within a few hours sebelum kena keluar balik to pick up The Little Misses. And I spent last night sandwiching them together and icing them so sempatlah The Other half bawak untuk morning tea pagi tadi.

IMG_6881

I didn’t have time to roll the dough out and cut it nicely with a cookie cutter. I cuma freeze the dough into logs and slice them thinly before baking. Thus the different shapes Smile.

IMG_6884

The Other Half said this is a famous NZ biscuit. Basically everyone who grows up/ grew up in NZ knows about this biscuit and has eaten it at least once.

Memang every year he will ask me to bake it for him.

It is basically a spice biscuit with a raspberry jam filling (it has to be raspeberry jam, other jam tak boleh or else rasa dia lari, hehehe), topped with icing and then sprinkled with jelly crystals with a tart-ish flavour.

It is an easy biscuit to make  cuma leceh/fiddly tang nak letak jam, nak bubuh icing and nak tabur the jelly crystals tu aje lah.

Kalau orang tu tangan lembut part deco2 ni, memang sure nya cantik lah the icing and the taburan jelly crystals tu, but you know me, tangan keras so tu yang macam2 bentuk ada, hehehe.

And this morning he said that the biscuits went so quickly. All the Kiwis took 4-5 biscuits each and didn’t leave that many for the Aussies in the office to try and they loved it.

The Little Misses at home pun tak berhenti makan jugak!

And then today, after coming back from Miss 8’s school assembly (where she was the sea otter, hahaha) and finishing the house chores, I tried my hands at making macarons sebab it’s on Miss 8’s list.

This was my first try ok and I was prepared for it to be a failure anyway.

You know how everyone wants their macarons to have feet……

Well, mine turned out with feet…

But it’s the top that was a disaster, they looked like aliens from outer space (Miss 12 said they look more like mushrooms than macarons!)

I think I know what I did wrong so I know what to do next time..

IMG_6962

I made really tiny macarons/ mushrooms. I couldn’t decide whether to do a Malaysian 20-cent size macarons or OZ 20-cent size macarons Smile with tongue out.

Last2 I pergi buat really tiny sizes, heeeee….

And since I made them so tiny, The Little Misses makan the macarons macam tak hingat dunia.

IMG_6967

See I told you they’ve got feet but the top tu yang mengerikan tengok, hehehehe…..

I still think they are way too sweet for my tastebuds.

I rasa nak teguk bergelas2 air kosong aje lepas makan the macarons.

17 comments:

kasihredha said...

rupa x penting...yg penting sedap...akak pun cuma boleh makan satu je macaron setiap kali makan sebab manisss sgt.

Yazreina said...

brape saiz zoom u guna kak?? nampak besor je... cute!!

ummiaisyah said...

my macs keluor separuh kaki jek! dh majuk x nk buat dah...huk..huk

penDragon said...

ler...I mula2 x faham apa yg dimaksudkan dgn dgn "The Kiwis", I ingat buah kiwi ke apa...tapi bila baca2 lagi, mungkin refer kt org NZ...hihi...teruk betul I ni...walaupun macarons nampak mcm mushrooms, yg penting rasa dia still lagi rasa macarons kan...

whitecappuccino said...

oooo..macam tu ker rupanya belgian biscuits?

Amak Kongsi said...

desert orang putih ni mmg manis2 kn? tgk pavlova, macarons.. n others la.. sgt manis. kalau buat slalu nk kena kurang kn gula. mmg xkena dgn tekak sy. hihi

HaniRose said...

Lagi elok la dari rupa my macaroons I made today hahaha janji husband suka hehe

nae said...

Sis, you should colour the macs green. And then you'll be the trendsetter for alien macs

[z@ck] said...

just realized that i haven't tasted the belgian biscuit during my two-year stay in NZ. berasa sangat loser di situ.Hahahaha.

My Life My World said...

At least you're trying. Okay dah tu, nanti buat banyak banyak kali mesti perfect punyer ... hehehehe (tak dapat menahan diri untuk gelak nengok Macarons Meen)

Liasari said...

oh yes macs tersangattttlah manis... but ada recipe yg x keterlaluan manis but i haven't tried them. at least ur 1st try mengeluarkan kaki! way to go! ;-)

susumanis said...

so cute miss 8 nyer remarks more to mushroom rather than macaroon..kikiki, nway u r superb la LG , seme da try, i belomm nih..hehe

Anonymous said...

Kak LG.. Teringin plak nk merasa the Belgian biscuit.. Nmpk cam crispy n sedap sgt.. Terliur2.. Dah la pregnant ni.. Kt mesia ni confirm xde jualkn? Abis la anak2 dlm perut ni bila kuar nnti ayark liur meleleh..

Mulan said...

woowww... belgian biscuits.. my aunty yg belajar kt nz dulu ada promo2.. dah lama tak rasa... nak buat biscuits, aiyaaa not me laa.. malas.. tapi i order masa u balik malaya nanti la ya.. hehehe...

mac tu tak kisah rupa asal sedap kan.. i tak pernah try buat.. hhmm, tengok u buat rasa nak try jgk..

Flower said...

tak pernah rasa pun belgian biccie ni. Sedap tak?

Min said...

Was it because the almonds were not fine enough? Please do share.. :)

lemongrass said...

Kak Kasih,
lepas makan macarons terus rasa nak gosok gigi eh, hehehe. Tapi memang manis betul kan, terbayang2 diabetes setiap kali makan.

Yazreina,
I guna macro lens, tu yg nampak besar habis, hehehe

Ummiaisyah,
tu lah kan, siksa nak membuatnya pastu siksa kaki dia nak keluar, hahaha

Pendragons,
hahahahaha...Orang NZ memang digelar as Kiwis sbb burung Kiwis tu kan asal dr sana :-)

whitecappucino,
biasa2 aje rupa belgian biscuit ni, cantik lagi tart nenas kita, hehehe

KayNisa,
Memang sgt manis dessert diaorang ni. Pastu, my family suka sgt pulaknya makan all the sweet desserts. I ni aje yg tak lalu sgt. I lagi suka makan tart nenas berbalang2 dr makan macarons ni.

HaniRose,
takpelah kan, first time you so memang patut tak cantik, hehehe.

nae,
hahaha...But then if people nak order alien macs from me, kenalah I make sure my macs tak jadi kan baru betul2 rupa aliens :-)

Zack,
ish ish ish, awat you tak try? hehehe

Kak Acik,
nasib baik lah my kids semua tak kisah rupa macs I, diaorang still makan beria2 jugak, hahaha.

Lia,
Memang manis sgt2 kan. I kena ada 1 big glass of water bila makan the macs. But my kids makan macs mcm makan roti, sikit pun tak kisah the sweetness.

Susumanis,
I suka nak try benda2 yg I think my family will eat aje. Benda2 yg I tau my family wont eat, tak kuasa I nak cuba you, hehehe.

Fiiza,
dia crispy but kena makan cepat2 lepas letak jam and icing tu or else takut dia 'lemau' mcm tart tu. For me, rasa dia biasa aje you, tapi orang lain kata sedap sgt.
Kalau you nak buat, ini link dia http://www.taste.com.au/recipes/7783/belgian+biscuits

Mulan,
orang yg pernah duduk NZ mesti tau pasal belgian biscuits ni kan. Your Aunty suka ke? Kalau I balik Malaya, tak kuasa I nak buat belgian biscuits ni, hahaha.

Nora,
Hubby and my kids kata sedap sgt. I kata biasa aje. I lagi suka tart nenas :-).

Min,
No, I triple sifted the almond and the sugar. It's because I didn't mix the meringue and the almond mixture well enough so it was very thick and uneven. It didn't want to spread and become smooth when I piped it on the trays.