Tuesday 27 March 2012

Dalam hati ada taman ^____^

Hati berbunga2 hari ni when the electrician and the gas fitter muncul di depan pintu tengah hari tadi, hehehe…

They came to install the oven and the stove top.

Before they came, I made sure I emptied out the cabinets next to the oven and the stove top so they can reach into the gas head and the power point for the stove top.

I put all the stuff in the cabinets on the dining table thinking that I can put them all back in after they’ve done installing.

The gas fitter did an excellent job installing the stove top even though it took him about an hour plus to install the stove top.

And this is my new stove top Open-mouthed smile.

IMG_6829

Sangat lah riang gembira ada taman penuh bunga in my heart when I used it to cook dinner tadi.

I love the fact that the trivets are made out of cast iron so less tendency for them to warp on high heat.

I can put my pots and pans anywhere on the trivet and they dont slip off because they are very stable.

Masa tengah masak tadi, I kept on going ooh and aah macam orang jakun habis, hahahaha.

And the electrician came and took the old oven out and tried to put the new oven in….

That’s when ‘tragedy’ struck… Sad smile

IMG_6834

Can you see from the photo that the underbench cavity is slightly too small for the new oven to slip into by about 1cm so the oven is jutting out.

Uwaahhhhhhhh!!!!!!

The electrician didn’t have the tools to saw off a bit of the wood so he couldn’t do anything.

We had to call the carpenter (which we sort of hoping not to have to do) to come and saw off 1cm of the cabinet so the oven can be fitted into the cavity.

But he could only come tomorrow morning so for the time being, the oven is just for display only lah…

And my dining table still penuh dengan barang2 from inside the cabinets. Terpaksalah we all makan dinner at the coffee table tadi, hehehe.

IMG_6832

Our new babies, the Westinghouse oven and stove top.

I am in love with the oven already, hehehe.

Do you want to know why?

because of the things below, heeeeeee….

 

image

image

Our old mengong oven cuma ada 2 functions aje you, fan bake and fan grill.

The new oven has 10 functions!

Maunya I tak jatuh cinta lap lap dag dig dug kat dia!

My bedtime read tonite will be the oven manual.

Kahkahkahkahkahkah…..

And what did I cook to rasmikan my new stove top?

IMG_6842

Nasi goreng corned silverside aje. I makan dengan sambal belacan and The Other Half makan dengan sambal nasi lemak from a jar, hehehe.

IMG_6839

I ada meeting at school tadi tu yang balik from school pun dah lambat so tu yang masak nasi goreng aje.

Takpe, once (when) the oven is functioning, I can cook up a storm!

The Other Half and The Little Misses dah siap a list of things that they want me to bake in the new oven, hehehehehe…

The Other Half wants me to make belgian biscuit, Miss 8 wants me to make macarons and Miss 12 wants me to make pavlova.

I just want to kiss and hug the oven, cukuplah……

Muahahahahaha Smile with tongue out

27 comments:

penDragon said...

Wah wah wah....panjang lebar senyuman akak!! Sure mlm ni akak x lena tido terbayang2 new babies kt dapur.

Mama Rocks said...

malam ni tido mimpikan oven ya hehe

Mat Gebu said...

Wahh...nicee....tunggu cm nak pi sana juga, masak2..malam nanti lah.. ((dalam mimpi))....

lemongrass said...

Pendragon,
malam ni tak lena tidur sbb fikir pasal bila lah carpenter tu nak dtg esok utk potong cabinet so oven tu boleh di install properly, hehehe.

Mama Rocks,
Malam ni tidur mimpikan segala food yg I dah berjaya masak dlm oven baru, heeeee

Cik Mat,
Jom, kita masak sama2. baru lah molotup kan sbb macam2 kita masak :-)

Zaitun said...

Yang ditunggu dah tiba...masak jangan tak masak.

kasihredha said...

besttt...ada 10 function..i likeee

macam nak gi tengok je..tp jauhh nya.
Selamat memasak dan terus memasak ye.

indahhouse said...

Salam kak LG,
:D Tumpang hepi.
oh, baru tau pasal iron trivet tu. thanks kak for the tips. Saya baru nak belajar bab built in stove :D

whitecappuccino said...

wahhhhhh!! bestnya dapat helpers baru ni..mesti LG berganda2 rajin maemasak kan??

indahhouse said...

harap2 hasil kerja carpenter yg datang esok takkan mngecewakan kak LG. Nice oven kak, rasa nak sentuh=sentuh jer hehe... Mmg seronok bila impian tercapai. :))

azieazah said...

Macam budak yang tidor dengan kasut raya baru.

LG tido depan oven? hahahahaha!

once said...

salam kak LG,
bole tau x brand apa and price? saja2 nak compare prices.hehe

sukanya,siap ada defrost and bake and pizza functions. sure lg rjin msk lpas ni!

:p

Unknown said...

wah kak min... tido malam mesti sambil senyum... hehehe..... lepas nie makin banyak lah k.min tayang makanan...........

zarin said...

waaaaah! bestnya bestnya kakkkkk....uish nk mimpi oven lah malam ni hahaha mana tau kot kot esok ada duit jatuh dari langit..buleh beli oven mcm u jugak :P

SufatihaNur said...

bestnye dpt dapur baru complete ngan oven...im lovin it

T said...

Wah...wah...wah...
Love the defrost function, that's really neat.
My stove sangat basic dan sama umur dengan I (I think). Tapi masih bertahan.

JijieNinie said...

suka bebenor kak LG kite.... hehehe

cahayahidupku.blogspot.my said...

Bestnya dah dapat new baby :)...
Penuh bunga hati tur...
Bila la pulak akak nak dapat oven ni... nak jugak dalam hati ada taman macam min ni...
^__^

afid said...

mimpi indah la pasni...hihi..hari2 nampaknya ada org request itu ini..

Lisa Ho said...

Congratulations to the Proud Owner/Chef of the New Toys :D.
Looking forward to your cyber 'makan-makan' treat :D

tunteja said...

hahaha.. kemaruk sungguh la kak..

knv said...

hahahah! so happy for you sis! 10 functions?????? mak aiiiii harus kebabom your food entry lepas ni hahahah!

Rdimple said...

eee bestnya.. mesti LG asyik tersenyum memanjang seharian ni kannn..asyik nk tengok baby jer.. :))))

norhidana said...

perkh bestnyer kak... pasni blh la masa ala2 cam jimmy oliver, tak pun cam donna hay hehehhe...

punyala tak menyabar masing2 dh ada list nk msk yek... akak nyer list apa lak nk bt kt oven 10 function tuh... :)

Wa said...

mesti bertambah rajinlah akak masak pas ni :)

Syue Mustafa said...

Wah, mesti lepas ni akak lagi enjoy memasak.

lemongrass said...

Kak Zai,
hehehe...masa belum tiba pun saya memang dah hari2 terpaksa masak but skrg ni jadi makin rajin lah kot kan :-D

Kak Kasih,
Tu yg I pun excited habis sbb ada 10 functions, hahaha

Indah,
Salam. I pun baru tahu pasal iron trivet ni sbb sebelum2 ni stove tops yg I pernah guna semua bukan cast iron so mmng lama2 dia akan mcm melengkok sikit.

Whitecappucino,
so far tgh rajin lagi Kak. But minggu depan tak tau lah kalau dah start malas balik, hahaha.

Kak Azie,
kalau boleh bawak masuk bilik tido, dah memang saya hangkut oven tu masuk bilik, hahahaha

Once,
brand oven and stove top ni is Westinghouse. Total for both was $2200.
Defrost function tu I maybe akan guna utk naikkan dough masa Winter nanti kot, hehehe

Tinie,
hehehe...memang tersenyum. Orang orang kat rumah ni lah yg suka sgt2 sbb I dah baked their favourite food :-)

Zarin,
woit, you kan dah dapat oven baru, hehehe. Kena tunggu oven baru you rosak, baru lah boleh you beli yg ada 10 functions ni, hikhikhik ;-)

SufatihaNur,
memang seronok bila dpt 1 set ni, rasa makin seronok masuk dapur, hehehe

T,
I think the old ovens and stove tops really last because they are very sturdy. It's the new companies yg have dodgy goods kan, pakai sekejap dah rosak.

Miss Jijie,
mestilah, wouldn't you? :-)

Kak Nur Hayati,
hehehe...memang penuh bunga dalam hati ni :-)

Afid,
Ya Allah, tak larat I 2-3 hari ni sebab hari2 dok baking request orang2 kat rumah ni, penat! hehehe

Lisa,
Thank you :-). I'm not sure how long my 'rajin' mood will last though, hehehe.

Tunteja,
I rasa sape2 pun akan kemaruk kalau dpt benda2 ni :-)

knv,
hahaha...From 2 functions to 10 functions, memang excited gilers I :-D. But I'm not sure whether my food lepas ni will be more kebabom or not, hahaha.

RDimple,
asyik nak main2 aje dgn the oven's digital buttons nak tekan all the functions, hahaha.

Dana,
hahaha...rasanya sampai bila pun tak bolwh challenge Jamie dgn Donna tu :-D.
I tak tau lagi nak masak apa utk I dlm oven tu, hehehe

Wa,
minggu ni aje rajin, minggu depan dah maaaalaaaasssss balik kot ;-)

Syue,
memang seronok bila guna new oven ni sbb cepat sgt panas n cool down banding dgn oven mengong I tu, hehehe

Anonymous said...

saya slalu tertinggal kretapi.. laju betul kakLG update blog.. tapi takpe, saya tinggalkan jugak komen.. tahniah kak for the new toys..! baru tau gunanya fan tu. n because of this post, i'm reading back my oven's manual.. almaklum, oven murah ni kena swith on off kipas tu sndiri.. thnks for sharing.. :)