Saturday 30 June 2012

Things that go bump

I sometimes wonder if there are ghosts or bunians or mysterious creatures that live in my house..

Sebab there’s a few times (well, a lot actually) when I say to the girls and the Other Half…

Switch off the lights. Who left them on?

Who left the remote lying everywhere?

Who left the toilet paper roll on the floor again?

Who’s cups are this? How come there’s so many dirty cups everywhere when there’s only four of us in this house?

who took my stuff and didn’t put it back where you got it from?

And their answers will almost always be…

Not me. I didn’t do it.”

So, kalau you, rasa musykil tak?

Since it is obviously not me (sebab I yang bertanya sambil berleter), not either of the girls nor The Other half since takde sape yang mengaku…

So, sudah semestinya lah benda2 tu dilakukan and digunakan oleh makhluk2 halus yang bermaharajalela kat rumah ni kan! Sarcastic smile

Tapi, yang buat I lagi musykil…

Bila I sorang2 kat rumah, takde pulak makhluk2 halus tu bermaharajalela menggunakan all the cups and switching on all the lights.

Bila budak2 and bapak budak tu ada kat rumah, tetiba aje makhluk2 tu pandai2 buat benda2 yang buat kan I berleter…

Hikhikhikhikhik….

Kat rumah you all ada tak makhluk2 ni?

Pastu, bila ada sesape yang menjawab, “not me. I didn’t do it” and buat derk aje instead of quickly doing the things I asked them to do…

Terus makhluk yang paling ganas iaitu Dragon Mother muncul!

Baru lah makhluk2 lain tu kelam kabut sebab Dragon Mother dah muncul, muahahahahaha…….

Alah, Dragon Mother kalau muncul pun, dinner will still be served on time…

(sambil mengomel keluar asap, sambil masak dinner. Dragon Mother yg multitasking kan, heeeee…).

Malam ni Masak something that I created from leftovers jugak.

I had leftover roast lamb in the freezer since April hari tu, tak terguna2.

(All my leftovers in the freezer I letak date and name on the plastic containers/ ziplock bags so I know what they are and how long they’ve been in the freezer for).

So, tadi I made sweet potato, veges and lamb filling to use with the filo pastry I have left from the other day,

Bila tengok kat Taste website ni, nampak cantik pulak dia buat macam ni so I pun tiru lah but the filling I buat ikut recipe sendiri with what I have in the fridge.

IMG_9219

Spiral filo pastry with lamb, sweet potato and vegetable filling.

IMG_9229

tak lah susah mana nak membuatnya but you have to be quick so the filo pastry doesnt crack when you try to shape it into coils. I punya ada gak yg crack but tak jadi hal sbb rasa tetap marvellous, hehehe.

IMG_9232

IMG_9240

We had it with chips and tomato and cucumber salad.

IMG_9243

The inside of the pastry.

Miss 8 said to me, “the filling tastes a bit strange to me. It is nice but the chicken tastes different.

I said to her, “I used lamb not chicken, maybe that’s why it tastes a bit different?”

Then she said, “Riiiighhhttt… is that why my chicken didn’t taste like chicken. Now I know it is lamb, it suddenly tastes so much better.”

D’oh!

15 comments:

Miss Cool said...

mak dragon berleter bukak2 mulut, kuar api sebab tu dinner cepat siap!

Anash said...

cute entry
siap ada mak dragon bagai
dah mcm fairy tale ...hhehee
goosebump jugak kalau sumeorg tak ngaku sapa buat,kan?
hahah

Zulfadly said...

ada pakcik indon yg duduk lama dekat ausie (tony san, dia kata dia penyanyi famous kat sydeny), dia kata, dekat aussie xder hantu, so x perlu takut, hehe

Maryam Izza said...

Kak Min! lm tak menjengah ke sini dan komen...been busy lately, tgk entry akk ni mak aihhh... siapa kah siapa pnya kerja??? huaa

Cat-from-Sydney said...

Aunty LG,
If anything like that happens in our home, my Mama would say, siapa buat angkat ekor.....and all six of us would just tuck our tails between our legs...sabo jelah!

To Zulfadly, kita tak kenal pun Tony San tu....siapa kata kat Australia xder hantu? Siap buat ghost tour lagi kat Sydney tu. har har har *evil laughs*

blu4sky said...

LG, hantu tu pun kat rumah i..hik hik hik

kasihredha said...

gelak guling2 baca n3 kali ni...hihi
sebab kat rumah ni pun mcm ni...nanti akak nak kasi anak2 baca this n3...sure kena batang hidung diaorang...
sedappppppnyaaaaa food di atas itu

meera said...

Huh.. Kak min. hantu yg sama tulah kat umah I pun. Geram tul dgn makhluk halus(kasar) ni.

azreen patah said...

salam..
wish to c ur freezer one day! huhuh..

Aku said...

ahaha..
lawak betul miss 8 :)

kucingorengemok said...

makhluk halus makin berleluasa time ada lawan bola tengah malam, cawan kopi bersusun depan tv! hahaha

@ju said...

Biasalah tu kak min, makhluk-makhluk halus tu pun wujud jer kat rumah saya.....kat mana-mana rumah kat dunia ni pun sama jer saya rasa....huhuhu.....

AbbotCottage said...

Owhhhhhhhhhhhh, umah saya bukan setakat ghosts(ni kira mild sikit) or bunian, jiiiinnnnn aprit ponnnnnn ada!! Mengganassss!!!

Mulan said...

sama lah sini... macam2 jenis hantu ada.. aaiisshh, tekak i dah nipis sbb jerit takde control macho pon.. lantak la bujang2 sebelah rumah.. tahan je la telinga korang..

lemongrass said...

Shahlin,
api keluar dari mulut guna utk masak dinner tu yg segera siap kan, hikhik. nasib baik tak rentung :-P

Anash,
semua kat rumah ni ada short term memory loss tu yg sentiasa tak ingat if diaorang yg buat benda2 tu. tension I, hehehe

Zul,
hahaha....Mat Saleh pun percaya hantu you. Tu yg asik keluar cerita hantu aje ;-)

Maryam,
orang bertiga tu lah punya kerja tapi bila ditanya mmemang sorang pun tak mengaku :-)

Angelina,
you all lagi lah ramai yg buat sepah kan, kesian your mama kemas sorang2, hehehe.
Kat Perth ni pun banyak ghost tour especially in the prison :-).

Blu4sky,
hantu tu memang kdg2 singgah rumah you, kdg2 melepak rumah I, hahaha

Kak Kasih,
uish, anak2 you yg besar2 pun still jugak buat benda yg sama mcm family I jugak ye, hehehe.

meera,
merata2 ye makhluk halus tu pergi, hahaha.

Azreen,
Salam. Sure terkejut kalau you all tengok my freezer yg sarat dgn segala mcm benda tu, hehehe

Zoe,
Nampak sgt Mak dia ni jarang masak lamb and asik2 masak ayam aje kan, hahaha

ka6_jeram,
I rasa semua Mak kat mana2 memang itu aje yg dibebelkan sbb balik2 kita orang jugak yg kena kutip cawan2 and gelas2 tu sbb makhluk halus semua tak mengaku, heheh

KOG,
kahkahkah...nasib baik kat rumah ni takde sape tengok bola so lega I sbb makhluk halus tak muncul masa tu :-)

@ju,
Saje je kan makhluk2 halus ni cari pasal dgn mak2 kat satu dunia ni, hehehe

Abbott,
muahahaha...rumah I dah tamat phasa jin aprit tu so legalah sbb kurang sikit lah sepah nya :-)

Mulan,
hikhikhik...bujang2 kat sebelah tu sure senyap aje kan bila you start menjerit. diaorang pun sama takut, hahaha