Tuesday 9 April 2013

Easy as….

The easiest thing to cook for me would be fish and chips sebab semua masuk oven.

Or pies/sausage rolls and chips sebab semua pun masuk oven jugak.

Basically anything yang tinggal masuk oven is loved by me sebab menyenangkan kerja masak memasak I lah.

Kalau asian food pulak, I guess nasi goreng is on top of the ‘senang nak masak’ list.

Especially if you could find some nice cooked meat and a nice sauce in the freezer to go along with it kan, hehehehe.

That’s what I made tonite.

I found the beef kebabs I made a long time ago in the freezer. Enough for the girls to eat.

The Other Half wasn’t home for dinner tonite so I masak ikut tekak the girls lah.

IMG_4703

I made nasi goreng telur yang tak pedas langsung for them.

And I panfried the already cooked beef kebabs so they became sate-like on the outside, nicely charred and crispy.

Then I also found a container of nut sauce in the freezer so apa lagi, I pun reheated that so the girls could have it with the kebab and the nasi goreng.

IMG_4711

IMG_4704

And suddenly, my nasi goreng sempoi became a bit upmarket!

Just because I tambah the kebabs and nut sauce and the keropok sayur, hahahahaha…..

Tu lah sebabnya why I love cooking and making food more than what’s needed for dinner.

So, I can freeze the leftovers to be used in the future in times of needs, just like tonite Smile.

But bukan semua boleh di freeze kan lah.

I tak pernah cuba nak freeze cooked potato chips or roast potatoes. I dont think they’ll taste nice.

Most other things I do freeze, from muffins that I make to bread to meatballs to kebab to nasi goreng to curries to soup to sambal to inti2 pau to sauces.

Some I’ll keep in containers in the freezer but most of the stuff I will keep in zip-lock bags with the dates and the names of the food written on the bags.

Ini untuk menyenangkan kerja I so I know what’s in each bag.

Sebab kadang2 tu, bila dah beku and dah tersimpan bulan2, memang lupa lah what’s in the bag kan.

Tu sebab I perlu ada big freezers, hahahaha…..

10 comments:

ibh_sue said...

Siyes kak. Simple nasi goreng dah nampak meriah dan menyelerakan. Hehee sue pun kak. Suka klu semua boleh msk gn oven. Senang. X pyh nak menumis2 bagai. :)

Yan said...

kelass...kalau order kat asian kt sana mesti dah poloh2 inggit! haha..i likeeee!

MamaFaMi said...

Very easy to please your girls kan? Just add a few things around the nasi, dah dapat WOW factor... hehehehe...

Aida Salleh said...

Ur simple nasi goreng dah jadi nasi goreng mewah tau sis.....U memang terror lah sis :-)
Sis, i suka lah cara u simpan left over food...siap ada date lagi. Nak kene ikut ni. Barulah tau berapa lama dah dok tersimpan dalam freeze kan? sis, nak tanya skitlah, normally u simpan leftover tu berapa lama ya? maksud i adakah boleh sampai sebulan dua or mingggu2 jer?

Zaitun said...

Rasanya petang ini kak Zai pun nak masak nasi goreng sebab hubby tak ada kat rumah.

Kniedaz said...

macamana sis kira jangka hayat makanan tu?

ika said...

cer akak amik gambar dapur dgn freezer rumah akak..mesti cantik...

Mummy Irfan said...

hai kak LG,
i wonder how big your freezer is smpi banyak nau benda yang you frozenkan..hihihi

Nashays said...

hi sis,
wonder how u defrost the nesik goreng n other food stuffs like kebab..care to share

lemongrass said...

Sue,
I pun kdg2 malas betul menumis2 ni sbb malas nak lap dapur lepas tu, hehehe. Kalau masuk oven, boleh goyang kaki, dapur tak kecah :-)

Yan,
hahahahaha....poloh2 dollars lah!

MamaFami,
memang sgt easy especially when I have a magic freezer at home :-D

Aida,
Tengok jugak lah apa yg kita simpan, ada yg boleh simpan forever mcm sambal. Kalau daging ke ayam yg dah dimasak, most prob 6 mths max kot. Tapi I slalu guna within 3mths lah. But make sure you tak keluarkan and defrost, pastu refreeze balik. Once you dah defrost, terus kena guna in a few days lah.

Kak Zai,
bila hubby takde kat rumah, memang seronok masak simple2 ni kan :-)

Kniedaz,
tengok what type of food jugak. Kalau benda2 yg mmng susah nak rosak mcm sambal kering or sambal nasi lemak, lama jugak I simpan. Kalau yg meat based, max 6 mths kot tp I slalu guna within 3 mths lah.

Ika,
cantik tak? ;-)

Mummy Irfan,
I always wish for a bigger freezer kdg2 tp so far, cukuplah dgn size yg ada, hehehe

Nashays,
I usually use microwave to defrost my foodstuff. My microwave has a defrost function so I just use that. But sometimes, I will leave the frozen food to defrost in the fridge overnite. And then either re cook them on the stovetop or reheat in the microwave :-)